Περί της δισκοθετικής από τον Fanis Fuego

Περί της δισκοθετικής από τον Fanis Fuego

ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ & ΤΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΞΕΛΙΞΗΣ ΤΗΣ ΔΙΣΚΟΘΕΤΙΚΗΣ (PART 1)

Η μανία και ο ζήλος του ανθρώπου για να ακουστεί η μουσική του σε όλα τα μήκη και πλάτη της Υδρογείου μας οδήγησαν στην επιστήμη που μέσα στον 20ο αιώνα ονομάστηκε Μουσική Τεχνολογία.Κομμάτι της ιστορίας της (με μία ευγενική προσπάθεια από τον γράφοντα να δώσει έναν ορισμό-ερμηνεία) μεγάλο κιόλας, αποτελεί η δημιουργία εξοπλισμού η οποία εναρμονίζει τους ρυθμούς δύο διαφορετικών κομματιών έτσι ώστε να καταστεί δυνατός ο συγχρονισμός τους και ως αποτέλεσμα να έχουμε αυτό που λέγεται μίξη.Έτσι θα πραγματοποιήσουμε μια σύντομη αναδρομή στο παρελθόν ξεσκονίζοντας τις απάρχες της νεότερης και πολύ πιθανόν της πιο σύγχρονης τέχνης που σχετίζεται με την μουσική,την Δισκοθετική (Djing), ελληνιστί πάντοτε.

Στις 25 Μαρτίου στην Γαλλία του 1857 ο Edoward-Leon Scott εφύηρε την πρώτη συσκευή καταγραφής ήχου,το Phonautograph.Είκοσι χρόνια μετά,το 1877,ο Thomas Edison εφευρίσκει το Phonograph,την πρώτη συσκευή καταγραφής και αναπαραγωγής ήχου.Αυτή ήταν η πρώτη συσκευή,προπομπός του σημερινού και μετέπειτα εξελιγμένου πικάπ,η οποία κατέγραφε τον ήχο σε έναν κύλινδρο με αυλάκια οπού περιστρεφόταν με σταθερή ταχύτητα.Ο Emile Berliner το 1892 ξεκίνησε την εμπορική παραγωγή δίσκων και η πρώτη ραδιοφωνική μετάδοση έλαβε χώρα το 1906 από τον πρώτο Disco Jockey(Δίσκο-Αναβάτης,αυτός ήταν ο πρώτος όρος που δόθηκε στο εν λόγω επάγγελμα)τον Reginald Fessenden.Το 1927 ο Christopher Store είναι ο πρώτος εκφωνητής ραδιοφώνου στον ραδιοφωνικό σταθμό του BBC.Την ίδια εποχή ο «πρώτος» Dj των μπαρς-κλαμπς έπαιζε στον αυτόματο και ήταν το γνωστό σε όλους μας Juke Box το οποίο έπαιζε δίσκους βινυλίου εναλλάξ κατά παραγγελία.Το 1935 καθιερώθηκε ο όρος Disc Jockey από τον Walter Winchell και ως D.J πλέον εννοείται αυτός που χειρίζεται το μηχάνημα που παίζει τους δίσκους.Ο πρώτος τώρα γνωστός Dj είναι ο Jimmy Savile όπου το 1943 έπαιζε δίσκους τζαζ εναλλάξ ξεσηκώνοντας μαζικά το κοινό ενός μπαρ εποχής.

.

Η φήμη των δισκοθετών ή δίσκο-αναβατών άρχισε να εξαπλώνεται από την Αμερική και οι πρώτοι εξ’αυτών που την απέκτησαν ήταν οι ραδιοφωνικοί παραγωγοι.Μετά το 1950 οι Dj’s άρχισαν να παίζουν την μουσική τους ζωντανά σε μεγάλα κλαμπς με κοινό χρησιμοποιώντας δίσκους των 45 στροφών.Από κει και πέρα άρχισε το θέμα να παίρνει σοβαρές διαστάσεις,αφού είχε πολύ μεγάλη επιτυχία και στα τέλη του 1950 φτιάχτηκαν για χάρη των Dj τα πρώτα και μετέπειτα γνωστά σε όλους Sound Systems.Στα μέσα της δεκαετίας του 1960 στην Αμερική άρχισε να καθιερώνεται η διασκέδαση στις Ντισκοτέκ και κάπου εκεί στην ίδια περίοδο ο Αμερικανικής καταγωγής Dj Francis Grasso εφευρίσκει την τεχνικη του beatmatching και του slip-cueing.To 1974 η εταιρεία Technicks κυκλοφορεί το πικάπ SL-1200 το οποίο έπαιζε δίσκους 2 ταχυτήτων,33 και 1/3 στροφών και 45 στροφών .Ο Dj Grand wizard Theodore το 1975 καθιερώνει την τεχνική του scratch χρησιμοποιώντας τα εν λόγω πικάπ.Το 1979 η Technicks αναβαθμίζει και μετονομάζει το πικάπ της σε SL-1210 MKII,επίσης 2 ταχυτήτων,με ανανεωμένη εμφάνιση το οποίο έμεινε γνωστό στην ιστορία ως ΜΚΙΙ και αποτελεί μέχρι και σήμερα τον πιο αξιόπιστο φίλο του Dj όσων αφορά το μίξινγκ με δίσκους.

Από το 1982 και έπειτα ξεκινά,με αργούς ρυθμούς βέβαια,η παρακμή και η απομυθοποίηση του βινυλίου και γι’αυτό ευθύνεται η νέα τεχνολογική εξέλιξη της εποχής με την οποία πραγματοποιήθηκε το πέρασμα στον ήχο των ψηφιακών δίσκων οι οποίοι έγιναν ευρέως γνωστοί με την κωδική ονομασία C.D(compact disc).Τα CD είχαν πιο καθαρό ήχο από τους δίσκους,δεν χαλούσαν εύκολα,δεν υπήρχε ο κίνδυνος να “πηδήξουν”κατά το παίξιμό τους και ήταν πολύ πιο εύκολα στο κουβάλημα.Το 1992 επίσης έκανε την εμφάνιση του και το αρχείο mp3 το οποίο σου έδινε την δυνατότητα να χωρέσεις πάρα πολλά κομμάτια σε ένα και μόνο CD.Όλα αύτα τα πλεονεκτήματα συνετέλεσαν ετσί ώστε μετά το 1995 το CD να ξεπεράσει σε δημοτικότητα και συνάμμα σε χρήση τους δίσκους. Το 1998 κάνει την πρώτη του εμφάνιση ένα πρόγραμμα(software)το οποίο λέγεται Final Scratch και δίνει την δυνατότητα στους Dj’s να δουλέψουν με αρχεία mp3 στα πικάπ τους χρησιμοποιώντας ειδικούς δίσκους που είναι κωδικοποιημένοι να διαβάζουν τα αρχεία αυτά μέσα από το εν λόγω πρόγραμμα απευθείας στο πικάπ τους.Καθώς ο πήχης της software εξέλιξης άρχισε να ανεβαίνει,το 2000 μπήκε στο παιχνίδι και η πρωτοποριακή εταιρεία Native Instruments η οποία μας παρουσίασε το δικό της πρόγραμμα,το πασίγνωστο πλέον σε όλους Traktor,το οποίο ήταν κομμένο-ραμμένο για να κάνει την ζωή του Dj πολύ εύκολη και για να αλλάξει μία και για πάντα τα δεδομένα του Live Djing Perfomance σε παγκόσμια κλίμακα.Το 2004 το Serato έκανε την εμφάνισή του,δίχως να έχει την απήχηση του Traktor της N.I και κάπως έτσι όλα τα υπόλοιπα αποτελούν ιστορίας μέχρι τις μέρες μας. Στο δεύτερο μέρος του άρθρου θα εξετάσουμε τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα αυτής της τεχνολογικής εξέλιξης της Δισκοθετικής και επίσης θα προσπαθήσουμε να ρίξουμε μία ματιά σε αυτό που έρχεται το οποίο ίσως τελικά να είναι μία επιστροφή στο Παρελθόν με όλες τις ανέσεις που μας δίνει το Μελλον.

Σχόλια

σχόλια

20 Φεβρουαρίου 2017 LET US ENTERTAIN YOU

FOLLOW US @FACEBOOK

FOLLOW US @TWITTER